Szkoła/Nasze projekty

Nasze projekty

Laboratoria przyszłości czerwiec 2023

Na ostatnich zajęciach z robotyki odbył się konkurs z budowania i programowania robotów w klasach 1-3. Pracowaliśmy w parach budując z klocków LEGO różne konstrukcje, modele, pojazdy bez instrukcji. Uczniowie pierwszych klas budowali -wymarzony plac zabaw, drugich klas -wiatrak, trzecich klas -pojazd przyszłości. Sprawdziliśmy się jako projektanci niepowtarzalnych, oryginalnych projektów. Wśród nas zwycięzcami zostali:

Klasa I

I miejsce: Aleksandra Wiśniewska, Zuzanna Żołądek

II miejsce: Małgorzata Wojtkowiak, Hanna Żelazna

III miejsce: Monika Michałowska, Wiktor Zomerski

Klasa II

I miejsce: Maria Mieszała, Artemida Douras – Vasiardanis

II miejsce: Amelia Kuczyńska, Michalina Filipiak  

III miejsce: Mateusz Grzechowiak, Filip Tórz

Klasa III

I miejsce: Bartosz Pasoń, Krzysztof Przybylski

II miejsce: Michalina Patkowska, Zuzanna Wojda

III miejsce: Natalia Wieśko, Aleksandra Wojciechowska

Gratulujemy wszystkim uczestnikom wspaniałych talentów i niezwykłej kreatywności.

Dziękujemy RADZIE RODZICÓW za sfinansowanie nagród?

#LaboratoriaPrzyszłości

Laboratoria przyszłości maj 2023

 

W maju odbyły się  kolejne zajęcia z robotyki z wykorzystaniem klocków Lego Education.

Zbudowaliśmy i uruchomiliśmy MAŁEGO POMOCNIKA SPIKE, którego zadaniem była pomoc

w codziennych czynnościach domowych takich jak: porządkowanie, segregowanie przedmiotów. Mieliśmy możliwość skonstruowania idealnej huśtawki. Stworzyliśmy i przetestowaliśmy program, który poruszał huśtawką. Niektórzy z nas pokusili się i zaprojektowali własną huśtawkę?

Projekt „Zwycięski gol” polegał na zbudowaniu ruchomej bramki. W ten sposób każdy mógł zagrać

w piłkę i strzelić gola. Zwiększyliśmy poziom trudności gry przez dokonanie modyfikacji programu

i ustawienie prędkości z 60% na 90%. W ten sposób „ruchoma bramka” przemieszczała się w bardzo szybkim tempie i trudniej było strzelić gola.

Czujnik kolorów wykorzystaliśmy realizując projekt „Stoisko z przekąskami”. Naszym zadaniem było udoskonalenie stoiska w taki sposób, aby bohaterowie LEGO Education mogli sięgnąć po jedzenie umieszczone na specjalnie zbudowanej taśmie. Każdy z nas nadał swojemu stoisku indywidualny charakter przez zaaranżowanie przestrzeni wokół niego. Wprowadziliśmy roślinność, stoliki

z krzesłami, itp.

Modele/konstrukcje, które stworzyliśmy, wymagały od nas dużej precyzji, cierpliwości i wytrwałości podczas łączenia bardzo małych klocków. Metodą prób i błędów pokonaliśmy wszelkie trudności związane z nieprawidłowo działającym programem.

Niektóre grupy dokańczały w maju projekty, które zaczęliśmy realizować w kwietniu: „Losowy selektor książek”, „Mechaniczny śmieciopotwór”, „Arktyczna przejażdżka”.

#LaboraroriaPrzyszłości???

Laboratoria przyszłości kwiecień 2023

 

W kwietniu zrealizowaliśmy pięć kolejnych projektów LEGO – Spike Essential:

„Pinball dla juniorów”
Zanim przystąpiliśmy do budowania, rozmawialiśmy na temat energii. Stworzyliśmy i przetestowaliśmy program, który uruchamiał grę pinball. W drugiej części zajęć udoskonaliliśmy ją, dodając nowe/inne przeszkody. Nawzajem pomagaliśmy sobie w przekształcaniu naszych projektów. To były bardzo ciekawe i twórcze zajęcia.

„Domek na drzewie”
Bohaterką projektu „Domek na drzewie” była Sofie, która postanowiła zobaczyć po raz pierwszy księżyc ze swojego domku na drzewie. Zbudowaliśmy dla niej domek zgodnie z instrukcją. Utworzyliśmy pierwszy program według wskazówek, jednak nie działał poprawnie. Podnoszony dach nie uchylał się, dlatego zmodyfikowaliśmy go tak, aby mógł otwierać się. Program zdebugowaliśmy za pomocą bloku silnika uruchomionego w przeciwnym kierunku. Dzięki modyfikacji dach domku działał poprawnie, a nasza bohaterka Sofie, mogła zobaczyć księżyc ze swojego domku na drzewie. Dokonaliśmy zmiany i dobudowaliśmy okno w domku. Podczas zajęć odpowiadaliśmy na następujące pytania: Co należy zrobić, by móc pomóc Sofie zobaczyć księżyc? Jak wprawiliśmy dach domku w ruch?

„Losowy selektor książek”
Zabawa polegała na utworzeniu selektora książek według instrukcji. Plansza selektora składała się z czterech pustych kwadratów, które sami bez instrukcji projektowaliśmy. Następnie uruchamialiśmy program i graliśmy w odgadywanie tytułów książek. To była super zabawa! Każdemu z nas udało się odgadnąć co najmniej jeden tytuł.

„Arktyczna przejażdżka”
Projekt podzieliliśmy na dwie części:
1. Zbudowaliśmy arktyczny pojazd (skuter śnieżny), stworzyliśmy program i następnie go przetestowaliśmy.
2. Rysowaliśmy mapę dla naszego bohatera Lego, aby sprawnie mógł przemieścić się skuterem śnieżnym do niedźwiedzi polarnych. Utrwaliliśmy przy tym następujące komendy: „do tyłu’, „w lewo”, „w prawo”, „do przodu”. Rozmawialiśmy na temat Arktyki: położenia, temperatury, zwierząt tam żyjących.

„Mechaniczny śmieciopotwór”
Dzięki czujnikowi kolorów mogliśmy zaprogramować „mechanicznego śmieciopotwora” w taki sposób, aby zjadał wszystkie kolory klocków. Pobudziliśmy swoją wyobraźnię i ulepszyliśmy nasze modele dobudowując nowe elementy.

Nauczyliśmy się nowych sposobów definiowania problemów. W ten sposób rozwinęliśmy umiejętności projektowania. Udoskonaliliśmy również swoje umiejętności komunikacyjne poprzez udział w wielu dyskusjach na temat przygotowanych rozwiązań.

Laboratoria przyszłości marzec 2023

Zrealizowaliśmy kilka projektów, które rozwinęły nasze pasje i zainteresowanie klockami LEGO:
„Jaskiniowy samochód”, „Taksówka, taksówka!”, „Kolejka linowa”, „Duży autobus”, „Prom na rzece”. „Rejs”, „Klasyczna karuzela”.

Zanim przystąpiliśmy do budowania, zapoznaliśmy się z historyjkami bohaterów, które wyjaśniały, co mamy wykonać i w jaki sposób. Krok po kroku zgodnie z instrukcją zbudowaliśmy wiele modeli, budowli- konstrukcji z klocków LEGO Education SPIKE Essential zakupionych w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Posługując się poznaną wcześniej aplikacją programowaliśmy za pomocą bloków z ikonami i poleceniami słownymi sekwencje, które wprawiły powstałe konstrukcje w ruch. Współpracując ze sobą, naprawialiśmy błędy i pomagaliśmy sobie nawzajem. Dowiedzieliśmy się, że aplikacja, w której pracujemy daje mam wiele możliwości w programowaniu zróżnicowanych zadań dla zbudowanych przez nas modeli. Przebudowywaliśmy, dokładaliśmy dodatkowe elementy, aby stworzyć nowy, bardziej atrakcyjny, ciekawszy i praktyczniejszy projekt. Podczas zajęć dodatkowo rozwijaliśmy umiejętności manualne oraz wyobraźnię przestrzenną.

Przed nami jeszcze wiele przygód z klockami Lego, których nie możemy doczekać się?

Laboratoria przyszłości luty 2023

Po feriach zimowych nadal zapoznawaliśmy się z zestawem Lego Education Spike Essential. To niesamowite ile możliwości kryje w sobie budowanie z 6-ciu klocków. Zobaczcie jakie ciekawe powstały projekty. Poznaliśmy bohaterów zestawu: Marię, Daniela, Zosię oraz Leona. Każdy z nich posiada wiele umiejętności, które  zostaną wykorzystane przy realizacji projektów. Dzięki aplikacji LEGO EDUCATION SPIKE, mogliśmy przystąpić do programowania.

Podczas zajęć sprawdzaliśmy jak działają: silniki, czujnik kolorów, oświetlenie oraz czujnik żyroskopowy. Nauczyliśmy się, że silnik może zwiększać swoją prędkość obrotów oraz obracać swóją głowicę w dwie strony ( prawo, lewo ). Czujnik kolorów rozpoznawał na kolory klocków. Ważnym elementem całego zestawu jest HUB wyposażony w czujnik żyroskopowy oraz baterię. Dzięki niemu silniki i czujniki są zasilane w energię. Wszyttkie ćwiczenia wykonaliśmy pomyślnie?

Jedna z uczennic klasy 2b wykonała długopisem 3d robota Photona, z którym pracowaliśmy w pierwszym semestrze.

Laboratoria przyszłości styczeń 2023

Jeszcze przez 2 tygodnie pracowaliśmy z Photonami. Przeszliśmy do eksperymentów, dzięki którym odpowiedzieliśmy na zadane wcześniej pytania – Czy można nauczyć robota rozpoznawać obrazy? Czy trenowanie robota jest potrzebne? Tworzyliśmy programy, które nadawały robotowi Photon określony kierunek, dźwięk i kolor. Wykorzystując makietę miasta, zaprogramowaliśmy robota tak, by dotarł do konkretnego miejsca. Przystępując do eksperymentu najpierw przymocowaliśmy uchwyt z tabletem do robota. Postępując zgodnie z instrukcją na tablecie, Photon wykrywał zielone i czerwone światło oraz przeszkody. Nie zawsze Photon wykonywał prawidłowo zadanie, ponieważ podczas trenowania (uczenia rozpoznawania kolorów) pojawił się błąd. Dzięki temu nauczyliśmy się, że to od nas zależy czy program będzie działał poprawnie. Po dokonaniu modyfikacji robot pracował bezbłędnie.

Na ostatnich zajęciach przed feriami zapoznaliśmy się z zestawem Lego Education Spike Essential. W pudełku znajdowały się dwa silniki, kolorowa matryca świetlna, czujnik koloru oraz mnóstwo klocków, poukładanych kolorami w odpowiednich przegródkach. Bardzo podobała mam się zabawa „wybierz kolor”, która polegała na umieszczeniu 6-7 klocków różnego koloru za swoimi plecami, następnie każdy z nas na odpowiedni sygnał chwytał dowolny klocek i kładł przed siebie. Jeśli co najmniej dwie osoby miały klocek tego samego koloru, to zdobywali punkt?

Jeden z uczniów przyniósł na zajęcia swojego robota i zaprezentował jego możliwości. Dzięki odpowiedniemu zaprogramowaniu i zamontowaniu do niego ołówka, rysował na kartce linie proste, reagował na klaśnięcie, omijał przeszkody.

W nowym roku uczyli się przyrządzać jajecznicę, wypiekach pizzę oraz wykonali burgery pod kierownictwem Kuby, który ma spore doświadczenie w ich przyrządzaniu. Ciągle się uczymy?.

Laboratoria przyszłości grudzień 2022

Zaczęliśmy kolejny etap naszej przygody- SZTUCZNA INTELIGENCJA.

Zestaw „sztuczna inteligencja” zawiera: matę, makiety budynków (sklepy, stragany czy budynki użyteczności publicznej), produkty (np. owoce, warzywa), sprzęt (np. lodówka).

Czym jest sztuczna inteligencja? Czy można nauczyć robota rozpoznawać obrazy? Korzystając z robota edukacyjnego i aplikacji, uczniowie dowiedzieli się, jak sztuczna inteligencja rozpoznaje kolory, kształty i całe obiekty. Przy użyciu aplikacji AI poznaliśmy również zastosowania sztucznej inteligencji w życiu codziennym np. w autonomicznych pojazdach.

Następnie rozmawialiśmy na temat naszego miasta. Postawiliśmy kilka pytań. Jakie miejsca są potrzebne do prawidłowego funkcjonowania miasta? Jakie budynki powinny znajdować się w naszym otoczeniu? Jakich lokali brakuje? Co powinniśmy zmienić, polepszyć, aby wszystko dobrze funkcjonowało w naszym otoczeniu? Jaki środek transportu wybieramy każdego dnia? Czym możemy poruszać się po takim mieście? Czy sygnalizacja świetlna to też znak drogowy?

Budując model miasta przez stworzenie dodatkowych budynków, rozwinęliśmy swój zmysł kreatywności. Do tego celu wykorzystaliśmy puste pudełka różnej wielkości i pokolorowaliśmy je pisakami. Następnie zaprezentowaliśmy efekty swojej pracy, rozmieściliśmy wszystkie modele, makiety budynków na macie. W ten sposób utrwaliliśmy pojęcia: algorytmu, programowania i danych. Nauczyliśmy Photona (za pomocą aplikacji AI) rozpoznawać kolory sygnalizacji świetlnej oraz przetestowaliśmy efekty treningu sztucznej inteligencji w praktyce, czyli na macie. Na koniec zajęć oglądaliśmy film na temat sztucznej inteligencji?

Na ostatnich grudniowych zajęciach otrzymaliśmy list od Świętego Mikołaja. Jego treścią były zagadki, kalambury, quizy, sudoku oraz prośba o ich rozwiązanie wraz z Photonami. Nasze roboty wykonywały zadania specjalne mając na głowie mikołajowe czapeczki. Mieliśmy przy tym świetną zabawę.

Chłopcy nadal zgłębiają tajniki gotowania i pieczenia. Przed świętami wypiekali domowe pierniczki.

Laboratoria przyszłości listopad 2022

Kolejny miesiąc z robotem Photon za nami. Tym razem przenieśliśmy się na farmę i utrwaliliśmy sylwetki wiejskich zwierząt hodowlanych, oczywiście z wykorzystaniem robota edukacyjnego Photon. Nie zapomnieliśmy również o naszych ”milusińskich” czyli o domowych czworonogach. Programowaliśmy trasę Photonowi, tak aby dotarł do wszystkich zwierząt poukładanych na macie w odpowiedniej kolejności. W tym zadaniu nauczyliśmy się kolejnego interfejsu programowania: Photon Badge. Projektowaliśmy program robota za pomocą instrukcji z symbolami- strzałek, kolorów, dźwięków oraz czujników.

Mierzenie odległości z Photonem okazało się bardzo ciekawym wyzwaniem. Szacowaliśmy odległości za pomocą włóczki, następnie programowaliśmy robota w interfejsie Photon Blocks tak, aby pokonał tę szacowaną odległość. Kolejnym zadaniem było dopasowanie odpowiedniego pudełka do wielkości naszego robota. Po zmierzeniu Photona ustaliliśmy, że najlepszym i najwłaściwszym opakowaniem jest pudełko o wymiarach: 20×20 cm.

Photon postawił przed nami kolejne wyzwanie, poznać naszych najbliższych sąsiadów. Dzięki mapie politycznej Europy mogliśmy rozpoznać kontury krajów. Na piankowej macie znajdowały się karty z konturami krajów sąsiadujących z Polską. Naszym zadaniem było zaprogramowanie robota, tak aby dojechał do wybranego konturu i zapalił kolor czułek oraz oczu na taki, który odpowiadał nazwie danego kraju. Przekładaliśmy, obracaliśmy i dopasowywaliśmy odpowiedni kontur kraju do granic naszej ojczyzny. Na koniec zajęć stworzyliśmy wspólnie pracę plastyczną, przedstawiającą kontury: Polski i państw z nami sąsiadującymi.

Tabliczka mnożenia z Photonem? To jakiś żart? Wcale nie. Okazało się, że dzięki Photonowi mogliśmy uczestniczyć w zabawie i utrwalić dotychczas poznaną tabliczkę mnożenia. W tym zadaniu oprócz znajomości mnożenia ważna była współpraca, która niezmiennie prowadzi do sukcesu.

Zadania z warunkami to ostatni etap z aplikacją Photon.edu. Utrwalone przez nas komendy: powtórz, czekaj, jeżeli, posłużyły przy rozwiązywaniu zadań tekstowych. Ku naszemu zaskoczeniu po wykonaniu tych wszystkich zajęć, uświadomiliśmy sobie, że każdego dnia mamy do czynienia z algorytmami i warunkami?

W listopadzie skupiliśmy się na wypiekach. Z okazji 11 listopada i świętując poznańska tradycję upiekliśmy kruche rogaliki. Następnie uczyliśmy się pieczenia muffinek czekoladowych. Na koniec miesiąca upiekliśmy korzenne ciasteczka świąteczne,które będziemy dekorować po Mikołajkach. Żeby nie było tak słodko wykonaliśmy również sałatkę z naszych ulubionych owoców.

Laboratoria przyszłości październik 2022

Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji
i Nauki. Dzięki temu nasza szkoła poszerzyła ofertę zajęć edukacyjnych. Pojawił się nowy sprzęt i pomoce dydaktyczne, który jest wykorzystywany podczas szerokiej oferty zajęć dodatkowych.  Kółka zainteresowań są prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i pasji.

W ramach programu pojawiły się takie zajęcia jak „Robotyka” i „Kuchcikowo”.

W październiku z Photonem przenieśliśmy się w świat emocji. Zadaniem każdego z nas było rozpoznanie emocji, nazwanie jej i zaprogramowanie drogi Photona, tak aby dojechał do wybranej przez nas grafiki emocjismilefrown. Różne obrazki sytuacyjne umieszczone na macie edukacyjnej, łączyliśmy z odpowiednią ikoną przedstawiającą emocję. Układaliśmy ciekawe opowiadania, które dawały nam wiele satysfakcji. Kolejnym zadaniem było nauczenie robota danych uczuć. Pokazywaliśmy ikonę robotowi, a ten wydawał dźwięk odpowiedni do pokazywanej emocji. Otrzymaliśmy kartki, na których znajdowały się zarysy twarzy. Narysowaliśmy na nich wybrane przez siebie emocje.

Jesień to czas zbiorów owoców. Na kolejnych zajęciach przenieśliśmy się z Photonem do sadu, aby zebrać jabłka, gruszki oraz śliwki. Rozmieszczone na macie kolorowe kółka symbolizowały owoce i mały oznaczenia w postaci cyfr (od 1 do 4). Zbieraliśmy je w porządku od pierwszego i umieszczaliśmy w spiżarni. W ten sposób utrwaliliśmy również liczebniki porządkowe.

„Bingo” to gra, która przyniosła nam wiele radości. Na macie edukacyjnej rozłożyliśmy losowo liczby od 1 do 24. Każdy otrzymał kartkę , na której znajdowało się 9 przypadkowo umieszczonych liczb od 1 do 24. Programowaliśmy przejazd robota, do wybranej przez siebie liczby. Kolejno skreślaliśmy je na swoich kartkach. Ten kto skreśli pierwszy wszystkie liczby- WYGRYWA.

Chłopcy w październiku w ramach koła zainteresowań „Kuchcikowo”, zgłębiali tajemnice wykonywania zdrowych soków warzywno-owocowych. Postanowili również nauczyć się smażyć kotlety schabowe
i wykonać jako dodatek surówkę z marchewki i jabłka, którą wspólnie wybrali jako dodatek do mięsa.

Laboratoria przyszłości wrzesień 2022

Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji
i Nauki. Dzięki temu nasza szkoła poszerzyła ofertę zajęć edukacyjnych. Pojawił się nowy sprzęt i pomoce dydaktyczne, który jest wykorzystywany podczas szerokiej oferty zajęć dodatkowych.  Kółka zainteresowań są prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i pasji.

W ramach programu pojawiły się takie zajęcia jak „Robotyka” i „Kuchcikowo”.

Uczniowie klas 1-3 podczas zajęć z „Robotyki” uczestniczyli w zabawie z robotem PHOTON podczas pierwszych spotkań. W tym roku szkolnym wychowankowie podejmą wiele ciekawych inicjatyw
z zakresu kodowania i programowania z tym interaktywnym robotem edukacyjnym. Ten niepozorny robocik został przyjęty przez naszych uczniów z dużym zainteresowaniem i entuzjazmem. Dzięki niemu programowanie stanie się bardziej atrakcyjne. Photon pomoże dzieciom rozwinąć kreatywność, zdolność logicznego i analitycznego myślenia oraz nauczy podstaw programowania.

Uczniowie klas 4 – 6 podczas zajęć z „Robotyki” uczą się latać, programować Drona. Młodzież rozwija zdolność logicznego myślenia uczą się podstaw programowania nowego sprzętu oraz doskonalą precyzję w sterowaniu.

Uczniowie klas starszych rozwijają talent kucharski, mamy nadzieję, że wśród uczniów pojawi się przyszły MasterChef. Na początek chłopcy przygotowali naleśniki i sałatkę owocową. Przyrządzone potrawy wszystkim uczestnikom bardzo smakowały.