Szkoła/Nasze projekty

Nasze projekty

Laboratoria przyszłości 2023/2024

Laboratoria przyszłości czerwiec 2024

#LaboratoriaPrzyszłości#LaboratoriaPrzyszłości

@LaboratoriaPrzyszłości

Na ostatnich zajęciach z robotyki odbył się konkurs z budowania i programowania robotów
w klasach 1-3. Do konkursu zostały użyte klocki LEGO, które szkoła zakupiła w ramach rządowego programu LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI. Uczniowie pierwszych klas budowali -wesołe miasteczko, drugich klas -kotka lub myszkę, trzecich klas -inteligentny dom. Zwycięzcami zostali:

Klasa I

I miejsce: Kaja Żurowska, Nina Żurowska

II miejsce: Laura Kajdasz, Zofia Mieszała

III miejsce: Julian Tarnowski, Antoni Żurowski

Klasa II

I miejsce: Monika Michałowska, Aleks Trenerowski

II miejsce: Jędrzej Brzóska, Lena Filipiak

III miejsce: Małgorzata Wojtkowiak, Hanna Żelazna

Klasa III

I miejsce: Kacper Jasiczek, Norbert Pustelnik

II miejsce: Artemida Douras – Vasiardanis, Maria Mieszała

III miejsce: Michalina Filipiak, Antoni Frankowski

Gratulujemy wszystkim uczestnikom wspaniałych talentów.

 

Dziękujemy PANI DYREKTOR  oraz RADZIE RODZICÓW za sfinansowanie nagród konkursowych.?

 

Laboratoria przyszłości maj 2024

#LaboratoriaPrzyszłości#LaboratoriaPrzyszłości

@LaboratoriaPrzyszłości

W maju realizowaliśmy kolejne działania w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie rozwinęli swoje umiejętności STEAM.

Zrealizowaliśmy następujące projekty:

Mikromysz

Uczniowie z klasy drugiej zbudowali mikromysz, która zawierała dwa rodzaje elementów elektronicznych: silniki i HUB. Zadaniem robota było pokonanie labiryntu. Wymagało to dużej precyzji w sterowaniu ruchem.

Tor wyścigowy

Bardzo trudny projekt, ale nie dla trzecioklasistów, którzy sprawnie poradzili sobie z tym wyzwaniem. Zbudowali model stymulatora wyścigów. Wykorzystali trzy elementy elektroniczne: HUB, silnik oraz matrycę LED. Program dla toru wyścigowego wprawił w ruch taśmę, którą wcześniej uczniowie zamontowali.

Ważka

Zbudowanie własnej robotycznej ważki i zaprogramowanie jej chaotycznego lotu było nie lada wyzwaniem, ale wszyscy świetnie sobie z tym projektem poradzili.

Koń

Uczniowie poznali na podstawie realizacji tego projektu zawiłości tłoków. Mogli zaprogramować różne prędkości.

Mini spycharka

Przy tym projekcie było dużo emocji. Wszystkie spycharki wzięły udział w wyścigach. Niektóre jeździły do przodu inne do tyłu, wolno lub szybko. Ważne podczas budowania było włożenie wtyczki silnika do odpowiedniego portu. Podczas programowania ruchu mini spycharki ważne było określenie prędkości jazdy.

Goryl

Tę uroczą małpkę uczniowie zaprogramowali wykorzystując czujnik wychylenia. Uczniowie zauważyli, że goryl poruszał się w momencie przechylenia HUB-a, który wyposażony jest w żyroskop.

Karuzela

Każdy z uczniów miał możliwość przetestować różne prędkości karuzeli. Wykorzystali w tym projekcie czujnik kolorów, który odczytywał kolor. Jego odczyty służyły do regulowania prędkości silnika.

Sortownik

Zamiast marnować przerwę uczniowie posortowali klocki efektywnie razem z pomocnym sortownikiem?

Przenośnik

Konstrukcja bardzo złożona. Jak dotąd najtrudniejszy projekt. Zadaniem programu dla Przenośnika było podnoszenie ramienia podajnika w celu załadowania kulki do komory, a następnie jego opuszczenie i złapanie kulki po wylocie z komory.

Laboratoria przyszłości marzec 2024

Nowy Rok rozpoczęliśmy realizacją kolejnych projektów Lego. Eksperymentowaliśmy, rozwiązywaliśmy nowe problemy związane z programowaniem robotów. Poznaliśmy nowe pojęcia, takie jak: energia i przekazywanie energii podczas realizacji projektu KRĘGLE. Wspólnie wymyślaliśmy rozwiązania, testowaliśmy i udoskonalaliśmy zbudowane z klocków konstrukcje. W module Szczęśliwy Podróżnik tworzyliśmy sekwencje poleceń i pętle. Poznaliśmy sposoby dokładnego opisywania decyzji podejmowanych podczas tworzenia programu, rozwinęliśmy zdolność wymyślania i debugowania kilku rozwiązań tego samego problemu.

Laboratoria przyszłości grudzień 2023

Na zajęciach z robotyki przenieśliśmy się na farmę i utrwaliliśmy sylwetki wiejskich zwierząt hodowlanych. Programowaliśmy trasę dla Photona, tak aby dotarł do wszystkich zwierząt poukładanych na macie w odpowiedniej kolejności. W tym zadaniu nauczyliśmy się kolejnego interfejsu programowania: Photon Badge. Projektowaliśmy program robota za pomocą instrukcji z symbolami- strzałek, kolorów, dźwięków oraz czujników.

Szacowaliśmy odległości za pomocą tasiemki, następnie programowaliśmy robota w interfejsie Photon Blocks, tak aby pokonał tę oszacowaną odległość.

Poznaliśmy nowe umiejętności Photona – zadania z warunkami: Zaczekaj! A co jeżeli? Dodatkowo podczas programowania zastosowaliśmy względem robota komendę pętli powtórz.

Zestaw „sztuczna inteligencja” to kolejny etap naszej przygody z Photonem. Odpowiadaliśmy na pytania – Czym jest sztuczna inteligencja? Czy można nauczyć robota rozpoznawać obrazy? Korzystając z robota edukacyjnego i aplikacji, dowiedzieliśmy się, jak sztuczna inteligencja rozpoznaje przedmioty, ceny produktów spożywczych, kolory itp. Przy użyciu aplikacji AI poznaliśmy również zastosowania sztucznej inteligencji w życiu codziennym np. w autonomicznych pojazdach. Po trenowaniu przeszliśmy do eksperymentów, dzięki którym odpowiedzieliśmy na zadane wcześniej pytania – Czy można nauczyć robota rozpoznawać obrazy?  Czy robot może pomóc w zakupach? Jak szybko uzupełnić lodówkę? Jak szybko przygotować listę zakupów? Czy trenowanie robota jest potrzebne? Tworzyliśmy programy, które nadawały robotowi Photon określony kierunek, dźwięk i kolor. Wykorzystując makietę miasta, zaprogramowaliśmy robota, tak by dotarł do konkretnego miejsca. Dowiedzieliśmy się, jak działa inteligentny sklep i czym jest uczenie maszynowe. Photon dzięki trenowaniu rozpoznawał produkty spożywcze oraz kwoty produktów.  Wykorzystaliśmy zdolności robota Photon do analizy obrazu i przekonaliśmy się, że lodówka może stworzyć listę zakupów.

Na grudniowych zajęciach wykonaliśmy świąteczną kartkę, ale z pewnymi warunkami. Spójrzcie na zdjęcia i zgadnijcie jakie to były warunki?

Laboratoria przyszłości październik 2023

W dniach 9-22.10.2023 nasza szkoła przyłączyła się do wydarzenia CodeWeek, czyli Europejskiego Tygodnia Kodowania. Na zajęciach ROBOTYKI uczniowie klas 1-3 brali udział w kursach z kodowania na stronie internetowej code.org. Okazało się, że kodowanie nie jest takie trudne i może dawać  wiele zadowolenia i satysfakcji. Zrealizowaliśmy lekcje dotyczące sekwencjonowania oraz użycia pętli. Kolejnym wyzwaniem podjętym przez nas były zajęcia z Photonem. Używając aplikacji Photon.edu tworzyliśmy programy, które następnie uruchamiały Photona. Dzięki zajęciom z robotem rozwinęliśmy, poszerzyliśmy, utrwaliliśmy wiedzę z zakresu matematyki, przyrody, języka polskiego oraz muzyki. Nauczyliśmy się tworzyć animacje w Scratchu. Programowanie na matach CodeWeek dało nam wiele korzyści. Rozwinęliśmy logiczne myślenie, które jest niezbędne w kodowaniu. Tydzień kodowania to znakomita okazja do sprawdzenia, ćwiczenia oraz rozwijania umiejętności analitycznego i krytycznego myślenia oraz doskonały sposób na zdobywanie wiedzy poprzez zabawę. Podczas trwania CodeWeek wykorzystywaliśmy sprzęt zakupiony w ramach projektu Laboratoria Przyszłości. Wszyscy uczniowie chętnie i aktywnie brali udział w zajęciach, wykazali się niesamowitą pomysłowością podczas programowania. Na pewno za rok ponownie przystąpimy do projektu CodeWeek.

Certyfikat Code Week